Niemand was dik een jaar geleden verrast over het feit dat Apple met een
tabletcomputer kwam. Wat verbazing wekte, was de prijs, stelt het
Amerikaanse weekblad Wired.
De goedkoopste versie van de iPad kost 500 dollar – of in Europa 500 euro –
terwijl een laptop van Apple al snel het dubbele moet kosten.
Er is niet alleen goed nagedacht over wat de consument over zou hebben voor
een plat computerplankje in veel huishoudens dat noch de laptop, noch de
desktop vervangt. De iPad-koper krijgt simpelweg waar voor zijn geld, stelt
Wired.
De prijs is zo scherp gesteld dat de concurrentie vooralsnog moeite heeft om
producten op de markt te brengen die dezelfde ervaring brengen voor dezelfde
prijs. De Samsung Galaxy, een tablet die draait op het Android-platform van
Google, is duurder en heeft een kleiner scherm.
Ook de komende Playbook van Blackberry-producent Research in Motion, de Xoom
van Motorola en de Streak 7 van Dell – alle drie in Nederland nog niet te
koop – lijken Apple voorlopig niet te gaan verslaan als je kijkt naar de
prijs-kwaliteitverhouding. Al is het natuurlijk moeilijk dat oordeel te
vellen over producten die nog niet op de markt zijn.
Maar zelfs dat kan in het voordeel van Apple worden uitgelegd: producenten
hebben fors wat tijd nodig om met een antwoord op de iPad te komen.
Juiste Prijs
Hoe flikt Apple dat toch? Wired noemt een paar mogelijke redenen. Ten eerste
verkoopt Apple veel iPads via de eigen winkel. Onafhankelijke
elektronicazaken die de iPad verkopen, worden volgens het blad vaak slecht
bevoorraad, zodat de Apple-winkel hét adres is om de tablet aan te schaffen.
Dat levert voordeel op, omdat daardoor minder marge naar de tussenhandel en
de retailers vloeit.
Bijkomend voordeel is dat consumenten in de Apple-winkel geen vergelijking
kunnen maken met tablets van andere producten.
Een tweede reden is dat Apple voor de iPad niet alleen een eigen
besturingssysteemgebruikt, maar ook nog eens zelf ontwikkelde chips. Het
betaalt zich niet blauw voor patenten en onderdelen van andere bedrijven,
stelt Wired. Daarnaast profiteert Apple ook nog eens van het feit dat het de
touwtjes in handen heeft van de Appstore, voor programma's op de iPad, en
geld kan verdienen met de verkoop van content, muziek, video of boeken, via
iTunes of de iBookstore.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl